با وجود نظرات متضاد در مورد تعالی، با نگاهی عمیق میتوان متوجه این مطلب شد که این نظرات برخواسته از باورها و ارزشهای مشترکی مانند صداقت در برخورد با ذینفعان، شفافیت اطلاعات، تعهد مدیریت و تلاش برای بهبود مستمر است.
در طول پانزده سال اخیر واژه تعالی کسب و کار یا تعالی سازمانی بهطور مکرر در ادبیات مدیریت و کیفیت به کار رفته است.تعالی سازمانی می تواند به منظور درک چگونگی اجرای ابعاد کیفیت در بخشهای مختلف سازمان بهکار رود. رسیدن به تعالی نیازمند تمرین سازمان در یک حلقه تکرار شونده از بهبود مستمر در حلقه پی دی سی ای است.